Računarstvo u oblaku

Miloš Obradović

Monografija “Handbook of reasearch on high performance and cloud computing in scientific research and education” (Priručnik za izučavanje klaud računarstva u naučnim istraživanjima i obrazovanju) jedna od prvih u svetu koja se bavi klaud kompjutingom, najaktuelnijom informatičkom oblasti danas

“Handbook of reasearch on high performance and cloud computing in scientific research and education”, prva monografija u Srbiji iz oblasti klaud kompjutinga (cloud computing) izdata na engleskom jeziku i među prvim monografijama u svetu koja se bavi primenom klaud kompjutinga u nauci i obrazovanju - predstavljena je u četvrtak u Rektoratu Univerziteta u Beogradu. Monografija na kojoj je radilo oko 40 naučnika sa beogradskog univerziteta, naučnih instituta i univerziteta iz SAD i Kanade uglavnom poreklom iz Srbije i koja prikazuje savremene informatičke tehnologije biće besplatno na raspolaganju Akademskoj mreži Srbije. Sva tri urednika ovog dela su iz srpskih naučnih ustanova, Marija Despotović Zrakić sa Fakulteta organizacionih nauka, Veljko Milutinović sa Elektrotehničkog fakulteta i Aleksandar Belić, u vreme izdavanja knjige direktor Instituta za fiziku, a u međuvremenu postavljen za državnog sekretara u Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.

Računarstvo u oblaku, kako glasi prevod engleskog termina “cloud computing” promenilo je pristup savremenim računarskim tehnologijama i omogućilo iznajmljivanje i plaćanje opreme i programa prema utrošku, kao plaćanje računa za električnu energiju. Klaud kompjuting je jedna od najaktuelnijih oblasti u informacionim tehnologijama danas u svetu, što posebno ističe visoku poziciju naših informatičara u međunarodnoj IT zajednici.

Knjiga je objavljena u okviru projekta “Primena računarskih tehnika u eksperimentalnoj fizici čvrstih tela” koji je finansiralo Ministarstvo prosvete i nauke, a iako sama knjiga ne može biti bodovana za Šangajsku listu, veliki broj poglavlja je objavljen u naučnim časopisima sa Sci liste kategorije M21 i M22 što će svakako podići ugled Beogradskog univerziteta, izjavio je na predstavljanju knjige Branko Kovačević, dekan Elektrotehničkog fakulteta. Prema njegovim rečima, klaud kompjuting menja koncept obrazovanja gde neće student više biti samo pasivni primalac informacija, već će biti aktivan partner u učenju. Takođe, kako je istakao, nove tehnologije postaju i alat u učenju dece, a nove tehnologije kreiraju mnogo radnih mesta za nove generacije koje neće da žive od prodaje rada već od prodaje znanja.

O značaju ove monografije govori i činjenica da je predgovor napisao prof. Dejan Milojičić, aktuelni predsednik najznačajnijeg svetskog udruženja za računarstvo IEEE Computer Society. Ovaj priručnik je nastao na Katedri za elektronsko poslovanje Fakulteta organizacionih nauka nakon priprema od sedam godina, a u njegovoj izradi učestvovali su i naučnici sa ETF-a, Instituta za fiziku, Matematičkog instituta SANU, Instituta za srpski jezik SANU, Saobraćajnog fakulteta, Instituta za vodoprivredu Jaroslav Černi i Univerziteta u Kragujevcu.

Aleksandar Belić, državni sekretar u Ministarstvu nauke, direktor Instituta za fiziku i jedan od urednika knjige istakao je da je ova monografija posvećena značajnom aspektu superračunarstva.

“Sve oko nas postoji zahvaljujući razvoju tehnologije. Računarstvo se razvija poslednje četiri decenije, a snaga računarstva se duplira svake dve godine. Danas, na primer, možete da kupite računar za jedan dinar, uz pretplatu, koji je višestruko jači od najjačeg superračunara s kraja 1950-ih. IT infrastruktura se sastoji iz tri sloja. Prvi sloj je fizička infrastruktura koju čine žice, kablovi, serveri. Drugi sloj su usluge i protokoli koje oni obavljaju, a treći je sloj znanja, kao što je na primer baza naučnih radova koja nam je na raspolaganju”, rekao je Belić.

Grid i klaud kompjuting se razvijaju od 1990-ih godina, ali su 2010. godine dostigli vrhunac, mada već izlaze nove generacije.

“Razvoj tehnologije ima za cilj da poboljša svakodnevni život i privredu, a IT industrija je jedna od najboljih u Srbiji. Mi nismo iz IT industrije, ali naš zadatak je da školujemo informatički kadar”, poručio je Belić, dodajući da je Institut za fiziku jedna od najbolje računarski opremljenih ustanova u jugoistočnoj Evropi.

Računarstvo u oblaku predstavlja isporuku računarskih resursa i skladišnih kapaciteta kao uslugu za heterogenu grupu krajnjih korisnika. Koncept računarstva u oblaku se oslanja na deljenje resursa preko mreže, najčešće Interneta. Krajnji korisnici pristupaju aplikacijama u oblaku preko veb pregledača ili desktop aplikacije na mobilnom telefonu, dok se softver i korisnički podaci nalaze na serverima na udaljenoj lokaciji. Postoje tri osnovna tipa klaud kompjutinga i to su softver kao usluga, platforma kao usluga i infrastruktura kao usluga.

“Pre dvadesetak godina Internet je promenio način poslovanja, a danas to radi klaud komjuting”, rekao je na predstavljanju akademik i poznati srpski matematičar Gradimir Milovanović, dodajući da je ova oblast predmet interesovanja američkih i evropskih informatičkih centara i da naši mladi informatičari imaju velikog uspeha svuda u svetu.