Banka semena na Mesecu – garancija za opstanak naše planete!

M.L.

(ilustracija, Tropske kišne šume podržavaju najveću raznolikost živih organizama na Zemlji. Iako pokrivaju manje od 2 procenta Zemljine površine, prašume sadrže više od 50 procenata svih biljaka i životinja koje se nalaze na kopnu)

Našu planetu ugrožavaju prirodne katastrofe, suše, asteroidi, nuklearni rat i druge nesreće. Sve veći broj naučnika smatra zato da čovečanstvo treba da stvori "osigurač" za eventualno ponovno naseljavanje zemlje. Osnova toga bi, kako piše informativni portal Njujork posta (The New York Post), bila superbanka sperme na Mesecu.

Pod površinom satelita naše planete trebalo bi da se skladište ćelije za razmnožavanje oko 6,7 miliona vrsta koje na Zemlji žive.

"Zemlja je po svojoj prirodi nestabilna sredina", izjavio je ovim povodom autor studije Džekan Tanga (Jekan Thanga) koji je zajedno s svojim timom sa Arizonskog univerziteta izašao u javnost sa ovim planom - na prvi pogled izgleda kao nekakav naučno-fantastični film.

Usled nestabilnosti naše planete nikakvo "skrovište" na Zemlji za čuvanje uzoraka živih vrsta ne bi bilo dovoljno sigurno. Zbog toga Tanga predlaže da se stvori što pre neka vrsta "Nojeve barke" i postavi na Mesecu. Reproduktivne ćelije bile bi uložene u kriomodule, tojest u hermetički zatvorene sudove sa duboko zamrznutom sadržinom, koji bi bili smešteni u nedavno otkrivenim Mesečevim šahtama, kojima je pre mnogo milijardi godine tekla lava. Te šahte idu duboko 80 do 100 metara od površine Meseca i "omogućavaju, takođe, da tu bude već pripremljeno utočište pod površinom Meseca, ugroženom varijacijama temperature, meteoritima i radijacijom", navodi Tanga.

Slična ideja je već primenjena u globalnom skladištu biljnog semena Svalbard na norveškom ostrvu Zapadni Špircberg iza Polarnog kruga. U skladištu, duboko u stenama, uloženo je oko 992 hiljade jedinstvenih uzoraka, svaki sa 500 semena.

Ovaj plan može ličiti na sajens fikšn (sience fiction) literaturu ili filmove ali naučnici sa Arizonskog univerziteta su već izračunali da bi slanje i ulaganje na Mesecu kriogenski smrznute uzorke sperme, jaja, spora i semena 6,7 miliona zemaljskih živih vrsta bilo sprovodivo. Svi uzorci bi mogli da se pošalju i ulože na Mesecu u 250 letova. Poređenja radi – gradnja Međunarodne svemirske stanice (ISS) zahtevala je 40 letova.