KO ZARAĐUJE NA 3D FILMOVIMA?

Izvor:    Fortune magazin

Filmski studiji, režiseri, prikazivači, produkcijske kuće očekuju povratak publike u bioskope

Bilo je malo verovatno da će, sem ako imaju kćerke tinejdžerke, većina važnih ličnosti iz Holivuda prve nedelje februara staviti "smešne" naočare da bi odgledali filmski debi - u veličanstvenoj 3D tehnici - Diznijeve televizijske i pop zvezde Majli Sajrus, poznatije kao Hana Montana. Međutim, kada je taj ponedeljak došao, održano je mnoštvo sastanaka na visokom nivou svuda po Holivudu da bi se ustanovilo šta raditi s tim neočekivanim "udarom". Prikazivanje dokumentarno-muzičkog filma "Koncertna turneja Hana Montana i Majli Sajrus: Najbolje od oba sveta", započeto je skromno, u samo 683 bioskopskih sala. Ali, zahvaljujući pravoj navali gledalaca i visokim cenama ulaznica (15 do 25 dolara), ostvaren je prihod od 31 milion dolara. To je 45.000 po prikazivanju, što je holivudski rekord.

Ilustracija magazina Fortune

Sve je nalikovalo pucnju iz startnog pištolja. Trodimenzionalni film - pedesetogodišnja ludorija koja je prevazišla svoje "detinjstvo" u sferi loših filmova strave i užasa i erotskih ostvarenja - nalikuje danas adutu iz rukava čije je vreme došlo. Ovo je možda tehnologija o kojoj su sanjali direktori i producenti filmskih kuća, tehnologija koja će konačno naterati vlasnike lanaca bioskopa da prihvate digitalnu tehnologiju i namamiti ljude ponovo u bioskop.

3D naočare, poput ovih iz 1952. godine, stvaraju iluziju dubine prikazivanjem
neznatno različitih zasebnih slika za levo i desno oko.

Svaki veći studio sada ima u svom programu 3D filmove. Možda ste propustili 3D verziju filmova "Dosije pilence" i "Polarni ekspres", ali ćete teško ignorisati opštu zainteresovanost za sledeći 3D talas. U naredne dve godine pojaviće se najmanje 20 filmova u 3D tehnici, uključujući visokobudžetnu produkciju Džejmsa ("Titanik") Kamerona, Stivena ("ET") Spilberga i Pitera ("Gospodar prstenova") Džeksona. "Pre šest meseci niko od rukovodilaca nijednog studija nije hteo da priča sa nama", kaže Sendi Klajman, izvršni direktor 3Ality Digital, jedne od 3D produkcijskih kuća za kojom je odjednom nastala velika potražnja. "Sada svi žele da razgovaraju."

Ko će još nastojati (i uspeti) da zaradi na dolazećem talasu 3D filmova? Ispitali smo i otkrili neke moguće profitere koji privlače pažnju.

Filmski studiji

Primena i korišćenje nove 3D tehnologije u Holivudu, objašnjava Čak Viejn, rukovodilac distribucije u kompaniji Disney, nalikuje čuvenom pitanju o kokoški i jajetu: šta je starije, 3D filmovi ili bioskopi opremljeni za njihovo prikazivanje? Inicijativa ovog puta dolazi od producenata - studija koji treba da izdvoje dodatnih 15 miliona dolara ili više koliko košta proizvodnja 3D filma - i za sada se čini da se njihove investicije isplaćuju. Kada je prošle godine Dizni objavio "Upoznajte Robinsonove", 3D verzija je zaradila blizu tri puta više po prikazivanju od obične. Paramauntov "beovulf" je u 3D tehnici sa lakoćom zaradio dvostruko više po prikazivanju od klasične verzije.

Lionsgate, 20th Century Fox, New Line Cinema, Summit i Focus Features imaju 3D filmove u svojoj produkciji, ali se čini da će najviše zaraditi kompanije koje su najviše i podržale ovu vrstu filma: Disney i DreamWorks. Iz kompanije DreamWorks Animation su prošle godine najavili da će počev od 2009. godine svaki njihov film biti sniman u 3D tehnici, uključujući četvrti deo filma "Šrek". Istovremeno, glavni izvršni direktor Džefri Kacenberg govori svima, koji hoće da slušaju, da je digitalni 3D film "najveća revolucionarna promena, posle pojavljivanja filma u boji".

Filmski stvaraoci

Najveći dobitnici u ovoj branši su mudri režiseri koji snimaju filmove koje studiji hoće da finansiraju, a Kacenberg je bio naročito uporan u naporima da, po njegovim rečima, tehnološki obrazovane "alfa stvaraoce" privuče u svoje jato.

Nekima od njih nije trebala transformacija. Džejms Kameron digitalnu 3D tehnologiju koristi već sedam godina, a trenutno snima visoko budžetni naučnofantastični triler "Avatar". Piter Džekson i Stiven Spilberg zajedničkim snagama će snimiti tri 3D filma "Tintin". Džordž Lukas želi da svih šest svojih "Ratova zvezda" prebaci u 3D, dok Robert Zemekis ističe da će u budućnosti snimati samo 3D filmove, počev od rimejka "Božićne pesme", planiranog za narednu godinu.

Ipak, prvi veliki ovogodišnji 3D film biće "Putovanje u središte zemlje 3D" Erika Breviga, koji je pretpremijeru imao nedavno u Las Vegasu. Brevig ne može da zanemari reakcije publike. "Imam neke vrlo proste faktore koji izazivaju uzbuđenje - jato pirana koje iznenade izleće iz vode, na primer - publika bukvalno skače sa sedišta".

Prikazivači

Vlasnici bioskopa nisu bili voljni da ulože neophodnih 75.000 dolara koliko košta pretvaranje analognog bioskopa u digitalni, da ne pominjemo još 25.000 dolara za 3D tehnologiju. Danas samo 4.600 od 37.000 američkih bioskopa ima digitalnu tehniku, a tek 1.030 je spremno za 3D. Međutim, 3D tehnologija, s novim filmovima koji privlače tinejdžere i skupim bisokopskim kartama, olakšala je vlasnicima velikih bioskopskih lanaca donošenje "teške" odluke, tvrdi Majk Kempbel, glavni izvršni direktor lanca Regal Entertainment, najvećeg u SAD. Drugi činilac je finansijski plan vredan 1,1 milijardu dolara koji Regal, zajedno sa lancima Cinemark (broj 2) i AMC (broj 3), pokušava da zaokruži i time olakša kupovinu nove digitalne tehnologije. "Kada se to dogodi, 3D će dobiti 'gas do daske'", kaže Barton Kroket, analitičar u kompaniji J.P.Morgan. On procenjuje da bi 3D u bliskoj budućnosti mogao da predstavlja jednu petinu od prihoda bioskopa, pri čemu će svake godine filmske kuće i bioskopi u kasi imati dodatnih 300 do 400 miliona dolara.

Producentske kuće

Snimanje 3D filma je ranije bilo noćna mora; trebalo je obezbediti dve savršeno sinhronizovane kamere za svaku scenu. Snimanje digitalnog 3D filma je lakše, ali su i dalje potrebne dve kamere koje će snimati dovoljno brzo da bi snimak bio reprodukovan brzinom od 144 sličica u sekundi (umesto 24). Lider u ovoj oblasti je kompanija Pace Technologies, sa sedištem u Burbanku, Kalifornija. Osnivač Vins Pejs, najpoznatiji po podvodnoj opremi koju je napravio za snimanje filmova "Ambis" i "Titanik", u potpunosti se poslovno preorijentisao na 3D. Oprema njegove kompanije je korišćena za snimanje svih poznatijih 3D filmova do sada, uključujući i "Hana Montana", "Avatar" i "Putovanje".

Kamere Vinsa Pejsa, osnivača kompanije Pace Technologies, vladaju
digitalnim 3D tržištem.

Pejsov najveći rival je 3Ality Digital, takođe iz Burbanka. Ta kompanija je otkinula svoj deo tržišnog kolača filmom "U2 3D", posvećenom koncertnoj turneji Vertigo grupe U2. Obe kompanije su u privatnom vlasništvu.

Proizvođači uređaja i opreme

Postoje tri glavna konkurentska sistema za prikazivanje i gledanje 3D filmova, ali je u velikoj prednosti kompanija Real D iz Beverli Hilsa, koja na američkom tržištu učestvuje sa 97 procenata. Real D pravi softver za kalibrisanje slike, LCD dodatke za blende i polarizovane naočare koje sjedinjuju dve zasebne slike. Poslednji novitet stiže iz kompanije Dolby Labs, proizvođača vrhunskih zvučnih sistema za bioskope. Njena 3D tehnogogija se zasniva na obrtnom točku sa bojama i naočarima koje filtriraju svetlost. Za razliku od sistema kompanije Real D, nije neophodno specijalno platno, što je Dolby Labsu pomoglo da se njena oprema od prošlogodišnje premijere nađe u mnogim bioskopima širom SAD.

Real D: 97 odsto digitalnih 3D bioskopa u SAD koristi hardver i softver
kompanije čiji je izvršni direktor Majkl Luis.

Sledeći igrač na koga treba obratiti pažnju je IMAX iz Toronta, kompanija koja 3D filmove distribuira u svojoj mreži ogromnih ekrana još od 1986. godine. IMAX se i dalje oslanja na analognu projekciju 3D filmova, ali će sledeće godine preći na digitalni sistem.

Kućni bioskopi

Neće proteći mnogo vremena a novi 3D filmovi će se pojaviti i na DVD i Blu-ray diskovima, a veliki proizvođači elektronskih uređaja su spremni za taj trenutak. Samsung već za 1.200 dolara prodaje plazma televizore s ekranom dijagonale 42 inča i oznakom "3D ready", dok su Mitsubishi i Philips korak iza. Istovremeno, kompanija DDD Group proizvodi naočare TriDef (200 dolara) neophodne za gledanje 3D filmova na Samsungovim novim televizorima.

Da bi doživeli punu trodimenzionalnu senzaciju, ipak, trebalo bi da odete u veliki bioskop gde je razmak između projektora za levo i desno oko veći i osećaj dubine intenzivniji. Efekat će sigurno biti upečatljiv za gledaoce svih uzrasta. Vins Pejs se seća kada je prošle godine u Las Vegasu postavljao mobilnu instalaciju za snimanje i prikazivanje utakmice svih zvezda NBA lige u 3D tehnici, na privatnoj zabavi koju je organizovao Dejvid Stern, komesar lige. "Mislili smo da će gosti doći, gledati snimak utakmice nekoliko minuta a zatim krenuti na pravu žurku", kaže Pejs. "Nije bilo tako. Iako je većina gostiju utkamicu gledala i uživo, ponovo su je odgledali u 3D tehnici." Prava zabava je počela tek nakon završetka prikazivanja.

To su reakcija i odgovor na koje se klade u Holivudu.

Preveli: D. Peruničić, M. Djukić

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, omalovažavanje, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Zadržavamo pravo izbora ili skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Web časopis BalkanMagazin ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Sva mišljenja, sugestije, kritike i drugi stavovi izneseni u komentarima su isključivo lični stavovi autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije Web časopisa BalkanMagazin.

captcha image
Reload Captcha Image...